tisdag 1 oktober 2013

2013-10-01: Middag

Idag blev det en lite sen middag men dock så lyckad blev den.

Lätt potatisgratäng med kotlett och Jensen's favoritsås.

Lätt potatisgratäng - 4 portioner:

14 potatisar
½ purjolök
2 vitlöksklyftor
3 dl mjölk
½-1 tsk salt
svartpeppar
1 tsk smör
2 dl riven ost

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och skiva potatisen i tunna skivor. 
Strimla purjolöken och finhacka vitlöken.
Hetta upp mjölk i en kastrull och lägg i potatisskivor,
purjolök och vitlök.
Låt koka upp och smaka av med salt och peppar. 
Låt koka ihop i 5 min.
Smörj en ugnsform och lägg i potatis-, lök- och
mjölkblandningen. 
Strö på riven ost och gratinera i mitten av ugnen i ca 50 min.
Lägg på ugnsfolie om gratängen blir för mörk.

Omdöme:

Det var första gången jag gjorde potatisgratäng från grunden
då jag alltid brukar köpa färdig potatisgratäng men det gick bra
och var inte alls svår att göra.

Den blev riktigt god och jag vågar påstå att den är godare än
färdig köpt plus mer hälsosammare än en färdig köpt.
Vi alla tre tyckte om den och detta är en rätt som verkligen
kommer att fortsättas att göras istället för att köpas färdig.

Betyg: 5 av 5

Receptet kommer ifrån Hälsokokboken :)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Previous Post Next Post Back to Top